14.5.14

Zastava 750 - Fićo

Fićo je jedan od najprepoznatljivijih automobila iz naše historije. Iako prvobitno proizvod italijanske automobilske industrije na našim prostorima je važio kao domaći.

Novi Fićo se čekao po nekoliko sedmica sa plaćanjem unaprijed.

Fićo se pravio u Kragujevcu u Zastavi po licenci FIATa. FIAT je 1955. godine počeo proizvodnju Fiata 600 - nasljednika legendarnog Fiata 500 koji je za kratko vrijeme digao ovu uništenu kompaniju na noge. Oba modela kao i Topolina dizajnirao je Dante Giacosa, Fiatov inžinjer, te je sličnost vidljiva. Italijanski dizajn je uvijek bio bitan segment njihove autoindustrije, a Fićo je i danas jedan od najljepših malih auta.

Fiat 500 - manji i stariji brat Fiće
Zastava je pod licencom počela proizvodnju Fiata 600 paralelno sa matičnom fabrikom. Već 1962. dolazi nama najpoznatiji model Zastava 750 sa poboljšanim motorom od 7.500 kubika zapremine. Odmah po predstavljanju dobija i nadimak po istoimenom liku iz stripa koji je tada izlazio u novinama Borba. Autor stripa "Kurir Fića" Milorad Dobrić nije ni sanjao da će dati nadimak prvom nacionalnom automobilu države. Šta je presudilo tom nadimku ne može se sigurno tvrditi, ali jedna stvar se ističe - Fiat i Fićo su fonetski slične riječi, a i Fićine oči mi malo tuknu na Fićine farove.

Kurir Fića
Fiat je sa modelom 500 uspostavio novu kategoriju u automobilizmu - gradski mali automobil - kojem je pripadala i Zastava 750. Karakteriše ih mala potrošnja, niska cijena, lagano održavanje, mala brzina i relativna neudobnost. Kao i kod Bube motor se nalazio pozadi, ali se hladio vodenim hlađenjem. Auto je koristila državna policija, hitna pomoć i druge javne institucije. Sa masom od 585 kilograma bio je lagan i okretan i dovoljno komforan za dvoje odraslih.
Znao sam djevojku koja je rođena u Fići na putu za porođajni odjel. Ako sjednete na zadnje sjedište pitali bi ste se kako je žena uspjela biti u ležećem položaju.



Tokom godina Zastava, kao ni Fiat, nisu radili na većim dotjerivanjima modela - Zastava je za 15 godina unaprijedila interijer, dotjerala prednju masku, ubacila novi volan i sjedišta. Tek 1980. predstavljen je novi model sa istom šasijom, ali malo jačim motorom od 8.500 kubika zapremine koji se proizvodio pod nazivom Zastava 850, ali nikad nije bio uspješan kao 750tka.

Ako i crkne sijalica na tabli, ne treba je mijenjati;
crvena na akumulatoru treba samo kod paljenja, a kada pocrveni ulje,
ionako ćete mijenjati auto.
Uvođenjem drugih modela, prvenstveno Yuge koji je trebao zamijeniti Fiću, proizvodnja se gasi, kako u Jugoslaviji, tako i u ostalim zemljama koje su ga proizvodile. Zadnji model u Kragujevcu je proizveden 18. novembra 1985. godine. Ukupno su širom svijeta proizvedena 2,695,197 primjerka.

Još jednu sitnicu moram ovdje staviti. Tokom divljanja JNA tenkova po Osijeku početkom devedesetih jedan od građana je na raskrnici postavio Fiću kao simbol suprostavljanja običnih građana Osijeka moćnoj Armiji. Fićo je pregažen od strane T - 55 i to možete vidjeti na snimcima na YouTube.
Danas u Osijeku postoji umjetnička instalacija koja podjeća na taj događaj. Samo što su sada u ulozi jačeg Fićo, dok T - 55 mirno šuti pod njegovim točkovima.

Fićo gazi tenka!

Nema komentara:

Objavi komentar