26.3.14

Ludwing van Beethoven - 186 godina poslije

Bethoven pripada jedinstvenoj društvenoj klasi koja je pravila promjene u sazrijevanju kulturnog identiteta Evrope. Dok je Mozart plesao pred vladarima, cugao povazdan, londrao do zore i pisao muziku za lovu, Beethoven je gradio put u novi muzički izraz - romantičarski, individualni, usmjereni i senzitivni.
Pripadao je ekipi njemačkih umjetnika novog vremena koja su uvodila kulturu u romantizam. Družio se sa Goetheom, svađao sa tvrdim i vremešnim Haydnom (koji je radio u dvoru za solidnu lovu i pisao djela posvećena svom šefu), prezirao skorojeviće i vladare koji su to postali rođenjem i izgradio svoj muzički stil koji i danas slovi kao bitan u historiji muzike. Njegove klavirske sonate su bitan temelj u izgradnji svakog pijaniste, simfonije su ostavile uticaj u opusima svih simfoničara poslije njega, klavirski komad "Za Elizu" jedna od najprepoznatljivijih tema u muzici, a "Oda radosti" (stavak iz Devete simfonije) postala himnom Evropske Unije.
Njegova popularizacija je teško ostvariva za razliku od Mozartove. Mozartova muzika je generalno slušajući svjetlija, komadi su jednostavni i lako pamtljivi, stalno je nosao periku, živio na jednom mjestu i volio popit - da je danas rođen bio bi ultimativna pop zvijezda. Kao takav pravili su mu skupe filmove, stavljali na čokolade i napravili od njega brend. Od Beethovena to nisu mogli.
Beethoven je čupav, bahat, mračan, nerazumljiv i gluh. Kada se sve ove karakteristike povežu u jednu osobu, onda je lako zaključiti zašto ga niko nije stavio na omot od čokolade.

Da li bi kupili čokoladu sa ovakvim likom na njoj?
Još jedna stvar ga izdvaja od većine kompozitora prije. Svoju Treću simfoniju se posvetio Napoleonu koji je tih godina nosio bajrak demokratije, slobode i antiapsolutizma. Kada je Napoleon uskoro postao osvajač i imperator, Beethoven je od bijesa napravio rupu na papiru gdje je pisala posveta i napisao: "Heroic Symphony, composed to celebrate the memory of a great man". Posvećenost idealima i političarima kod umjetnika uvijek ima poguban uticaj. Kod nekih naravno i afirmativni, ali takvi su po pravilu netalentovani i loši.

Ako želite slušati Beethovena, morate ga slušati koncentrirani. Muzička invencija mu je dosta zahtjevna za prosječno uho, ali nudi jako mnogo. U Petoj simfoniji možete čuti rad na jednom motivu (postoji mnogo priča vezanih za taj motiv) koji je u suštini jednostavan, ali ga je njegov genij postavio kao prepoznatljivog i maestralno iskorištenog. U klavirskim sonatama mogu se zamisliti orkestracije, čuti šta bi svirala čela, šta duvači. Izdvojio sam jedan od meni najboljih klavirskih stavaka u izvođenju meni najboljeg klaviriste.



Beethoven je umro na današnji dan 1827. ne čuvši svoja kasna djela (u koja spada i Oda radosti). Kažu da se ljudska veličina mjeri po broju ljudi na sahrani. Neki izvori kažu da je na njegovoj bilo 30.000 ljudi.

Nema komentara:

Objavi komentar